lördag 5 april 2008

Gubbighet ünd osoft accent..

Sitter så här på "morgonkvisten" och mys-surfar och dricker mitt Arvid Nordqvist franskrost..
Jag har blivit lite gubbig på senaste tiden.Lite som Bergen har varit ett bra tag nu..
Jag kan vakna typ 8:30 på helgen och vara pigg.Det är sweet att inte vara bakfull och ta tillvara på helgen.
Bergen brukar gå upp lagom till DN dimper ner i posten..Sen sätter han sej i köket i sin slitna morgonrock och läser långsamt igenom hela tidningen,ingenting får lämnas åt slumpen..
Han har kaffet i fatet och låter det filtreras genom sockerbiten som han har mellan sina 30 år väl använda tänder..
Han förbarmar sej än en gång över dagens respektlösa ungdomar och dess förfall..
Det enda man hör är väggklockans ensamma ljud som uppdateras varje sekund,varje minut och timme,varje dag,varje vecka,varje månad,varje år..
Efter sin dagliga morgonritual så slår han lite lätt på temperaturmätaren och stämmer av att det verkligen är -2 grader..
-Aha..minusgrader..Mumlar han närmast ohörbart och går in till sängen för att sova ett par timmar till..
Till lunch går han upp och lyssnar på- ring så spelar vi på radion,nynnar med lite lätt samtidigt som han steker lite krögarpytt..
Efter matstunden lägger han sej i soffan och tittar på Åsa-Nisse och slumrar eventuellt till än en gång..
Så ser Bergens dagar ut för er som undrar..Och det är dit jag är på väg nu inser jag.. :/
Sitter och lyssnar på p3´s morgonradio..Det är nån finne som heter Patti som pratar och jag kan störa mej nåt jävulskt på finlandssvenska..Dom har ett jävligt osoft uttal..
Man får lust att slå dom hårt på halsen när dom pratar för att försäkra sej om att dom inte ska förpesta ens öron en sekund till..
Hellre ett obehagligt djuriskt kväsande efter luft än den där vidriga fitt-accenten..
Och då kan man ju bara stänga av tänker ni då..Om det inte vore för att sköningen Peter Stormare är gäst,och det vill man ju inte missa!
Gårdagen på jobbet var jävligt mys..Möte och en wicked smörgåstårta..Och kall carlsberg hof på det..
Vi hann bli precis på vippen till att bli fulla innan vi la ner och åkte hem för helgen..
Det är då man ska sluta har jag insett efter många års forskande..
Börjar höra små tecken av liv från sovrummet och snart kommer den vackra Frida upp denna vackra lördagsförmiddag..
Idag blir det tvätt och en eventuell lunch med herr och fru Tjärnberg som är på snabbvisit i den stora staden..
Och ikväll så blir det middag hos herr och fru Norström i Fruängen..Mycket trevligt och jag har romantiserat min roll en aning..
Jag ser mej själv som Leo Dicaprios "Jack" i titanic när han sitter i dom finare salarna och berättar om sitt intressanta, spartanska leverne för dom nyfikna åhörarna..
Jag är mycket så..Filmatiserar det mesta i mitt huvud..Det blir finare då!

Inga kommentarer: